Sochaczew jest miejscem, które odgrywa kluczową rolę w komunikacji kolejowej w regionie. Stacja kolejowa w Sochaczewie, zlokalizowana w województwie mazowieckim, to ważny węzeł na międzynarodowej linii kolejowej E20, która łączy Berlin z Moskwą, przechodząc przez Poznań, Warszawę oraz Terespol.
Stacja ta jest nie tylko miejscem przesiadkowym, ale również ważnym punktem na mapie transportowej Polski. Według klasyfikacji PKP, Sochaczew posiada kategorię dworca regionalnego, co wskazuje na jej znaczenie w obsłudze podróżnych oraz przewozie towarów.
Ruch pasażerski
W analizie ruchu pasażerskiego na stacji kolejowej w Sochaczewie kluczowe są dane dotyczące liczby pasażerów oraz rocznej wymiany.
Rok | Roczna wymiana | Pasażerowie na dobę | Lokalizacja w Polsce |
---|---|---|---|
2017 | 1 460 000 | 4 000 | 61 |
2018 | 1 500 000 | 4 100 | 65 |
2019 | 2 150 000 | 5 900 | _ |
2020 | 1 240 000 | 3 400 | 52 |
2021 | 1 420 000 | 3 900 | 56 |
2022 | _ | 4 000-5 000 | 77 |
Historia
Historia stacji kolejowej w Sochaczewie sięga początków XX wieku. W latach 1900–1902 zrealizowano projekt Czesława Domaniewskiego, mający na celu budowę szerokotorowej linii Kolei Warszawsko-Kaliskiej, która była zarządzana przez Towarzystwo Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Linia przebiegała z Warszawy Kaliskiej przez Sochaczew, Łowicz i Łódź Kaliską do Kalisza.
W 1914 roku doszło do przebudowy torów na rozstaw normalnotorowy, a dwa lata później zainstalowano drugi tor. Postęp w modernizacji stacji kontynuowano, kiedy w 1959 roku elektryfikowano odcinek Błonie – Sochaczew. W 1961 roku elektryfikacja została przedłużona do Kutna, a całkowita elektryfikacja linii E20 zakończyła się w 1988 roku.
Rok 1992 przyniósł nową inicjatywę, jaką była modernizacja odcinka Warszawa – Poznań, mająca na celu przystosowanie trasy E20 do jazdy z prędkością osiągającą 160 km/h. W 2005 roku powstał projekt budowy kolei dużych prędkości, tzw. linii „Y”, łączącej Wrocław Główny, Kalisz, Łódź Kaliską oraz Warszawę Centralną, co współczesne z przebiegiem Kolei Warszawsko-Kaliskiej.
Ostatnie zmiany miały miejsce w 2023 roku, kiedy to dworzec w Sochaczewie przeszedł modernizację. Szczególnym wydarzeniem z tego roku było uwiecznienie dworca na kartce pocztowej, która została wydana przez Pocztę Polską, w nakładzie trzech tysięcy sztuk, z dnia 28 lipca 2023 roku.
Budynki kolejowe
Na terenie stacji kolejowej można znaleźć szereg budynków, które pełnią ważną funkcję. Wśród nich wyróżniają się dwa obiekty o znaczeniu zabytkowym:
- dworzec kolejowy, który został zbudowany w latach 1900-1902, a jego projektantem był Czesław Domaniewski,
- wieża ciśnień z 1921 roku, która przeszła remont w 1984 roku. Wieża ta wznosi się na wysokość 29 metrów, a jej kubatura wynosi 1760 m³. Pojemność zbiorników w wieży to 230 m³. Budynek został podzielony na pięć kondygnacji, których wysokości kształtują się następująco: I – 7,6 m; II – 4,2 m; III – 3,21 m; IV – 7,83 m; V (poddasze) – 6,8 m.
Warto również wspomnieć o trzecim budynku, który był również wpisany do rejestru zabytków – to wieża kontrolna kolei z 1905 roku, lecz niestety została rozebrana.
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Sochaczew Chodaków | Zwierzyniec koło Sochaczewa | Sochaczew Muzeum | Sochaczew MiastoOceń: Sochaczew (stacja kolejowa)